Events

Do we know it when we see it? How feelings of group-based, rather than personal, entitlement underlie rape myth acceptance and rape labelling.

Free

Do we know it when we see it? How feelings of group-based, rather than personal, entitlement underlie rape myth acceptance and rape labelling. Dr. Boglárka Nyúl Those who accept rape myths are more likely to condone and even blame victims of rape. Yet what makes both people endorse such rape myths? The present study examines that […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

L’importance des formes d’identité sociale dans la compréhension des processus intra- et intergroupes

Free

L’importance des formes d’identité sociale dans la compréhension des processus intra- et intergroupes Dr. Gaëlle Marinthe L’affiliation à un groupe social fait partie des besoins psychologiques fondamentaux des individus mais de nombreux travaux mettent en évidence que l’identification à un groupe peut avoir des conséquences délétères (e.g., hostilité envers des exogroupes). Dès lors, il est […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Colorblindness and the motivation to improve intergroup relations: The role of an incongruent status quo

Free

Colorblindness and the motivation to improve intergroup relations: The role of an incongruent status quo Dr. Jessica Gale (University of Lausanne) Social psychologists have long debated the implications of treating people as unique individuals for intergroup relations. The present research examines a normative explanation for mixed evidence on the topic by focusing on colorblindness as […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Interventions to counter misinformation: individual- versus system-level approaches?

Free

Interventions to counter misinformation: individual- versus system-level approaches? Jon Roozenbeek (Cambridge University) Since 2016, an abundance of studies has been published testing the efficacy of interventions to counter misinformation. The vast majority of these studies has focused on either reducing susceptibility to misinformation or positively influencing people’s behaviour (such as reducing the sharing of unwanted […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Is increasing diversity inherently threatening? Depends on the policies.

Free

Is increasing diversity inherently threatening? Depends on the policies. Dr. Judit Kende (Université libre de Bruxelles) Our social world is becoming increasingly diverse. Some studies demonstrate that the native ethnic majority population might respond to the increasing presence of immigrants by feeling threatened. threatening for the. Similarly, recent papers show that drawing the attention of […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Fear of COVID-19: What is it and what does it predict?

Free

Fear of COVID-19: What is it and what does it predict? Gaëtan Mertens (Tilburg University) Fear is an emotion triggered by the perception of danger and is a motivator for safety behaviors, including hygienic ones. Within the context of the coronavirus disease-2019 (COVID-19) pandemic, there were ample danger cues (e.g., images of patients on ventilators) […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Le développement des compétences psychosociales : mesure, apprentissage en ligne et dans les classes

Free

Le développement des compétences psychosociales : mesure, apprentissage en ligne et dans les classes  Dr. Haifat Maoulida (Université Paris 8) Ces dernières années dans les pays membres de l’OCDE et bien d’autres, un focus a été mis sur l’importance du développement chez les jeunes d’âge scolaire des compétences du 21ème siècle (OCDE, 2013). Celles-ci sont […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322)

Projet OGRE (Objectifying Gaze and Reduced Empathy) : Antécédents cognitifs et conséquences affectives du regard objectifiant

Free

Projet OGRE (Objectifying Gaze and Reduced Empathy) : Antécédents cognitifs et conséquences affectives du regard objectifiant  Dr. Pauline Rasset (Laboratoire de Psychologie Caen Normandie) « Dévorer du regard », « déshabiller du regard » ou encore « mater » et « reluquer » constituent des expressions de la vie courante qui renvoient à un phénomène social […]

At 12 h 45 min
50 avenue Franklin Roosevelt, Unité de Psychologie Sociale CP122. Campus du Solbosch, bâtiment D, 8e étage, salle de séminaire (DC8.322).

CONTACT

Université Libre de Bruxelles
50 Avenue Franklin Roosevelt CP122
B-1050 Bruxelles, Belgium
Secrétaire: Luce Vercammen
Phone: +32 (2) 650 4643 Fax: +32 (2) 650 4045