Judit Kende

Judit Kende

Postdoctoral Fellow

Postdoctoral Fellow

Judit Kende a obtenu son doctorat en 2018 à l’Université de Louvain. Elle a également travaillé à l’Université d’Amsterdam et à l’Université de Lausanne. Ses recherches portent sur les relations intergroupes et l’égalité. Elle s’intéresse à la manière dont l’égalité influence les relations entre les personnes de différents groupes sociaux et à la manière dont les personnes de différents groupes sociaux peuvent défier ensemble les inégalités. Ses travaux ont été récompensés par la Society for the Psychological Study of Social Issues pour le meilleur article sur les relations interculturelles et par l’International Academy for Intercultural Research pour la meilleure dissertation.

  • inégalité et immigration
  • changement social et politique publique
  • relation intergroup

Kende, J., Green, E. G. T., Sarrasin, O., Manatschal, A., & Phalet, K. (in print). Policies and prejudice: integration policies moderate the link between immigrant presence and anti-immigrant prejudice. Journal of Personality and Social Psychology.

Kende, J., Baysu, G., Fleischmann, F., & Phalet, K. (in print). Dual identities in context: the role of minority peers and school discrimination in the socialization of national and ethnic identification. Journal of Social Issues.

Kende, J., Psaltis, C., Reiter, J., Fousiani, K., Cakal, H., & Green, E. G. T. (in print). Past and Present Intergroup Contact and Conflict Among Inhabitants of Former Mixed Villages of Cyprus: The Role of Individual and Collective Experiences in Predicting Attitudes and Trust. Political Psychology.

Kende, J., Baysu, G., Van Laar, C., & Phalet, K. (2021). Majority group belonging without minority group distancing? Minority experiences of intergroup contact and inequality. British Journal of Social Psychology, 60(1), 121–145. https://doi.org/10.1111/bjso.12382

Kende, J., Phalet, K., Van den Noortgate, W., Kara, A., & Fischer, R. (2018). Equality Revisited: A Cultural Meta-Analysis of Intergroup Contact and Prejudice. Social Psychological and Personality Science, 9(8), 887–895. https://doi.org/10.1177/1948550617728993

Curtin, N., Kende, A., & Kende, J.* (2016). Navigating Multiple Identities: The Simultaneous Influence of Advantaged and Disadvantaged Identities on Politicization and Activism. Journal of Social Issues, 72(2), 264–285. https://doi.org/10.1111/josi.12166, *shared first authorship

Kende, J. (2010). Óvodások előítéletei: a csoportok szerepe kisgyerekek előítéleteinek és sztereotípiáinak alakulásában [Prejudice among young children: The role of peers in the developments of children’s stereotypes and prejudice]. Alkalmazott Pszichológia, 12, 135–143.

Celeste, L. Baysu, G. Meeussen, L. Kende, J. Phalet. K. (2019). Impact of school diversity policies on belonging and achievement: Multiculturalism, colorblindness, and assimilation assessed in a mixed-method approach. Personality and Social Psychology Bulletin. 46 citations

https://scholar.google.com/citations?user=bdHeWO4AAAAJ&hl=en

CONTACT

Université Libre de Bruxelles
50 Avenue Franklin Roosevelt CP122
B-1050 Bruxelles, Belgium
Secrétaire: Luce Vercammen
Phone: +32 (2) 650 4643 Fax: +32 (2) 650 4045